latest articles on russia by nytimes

Wednesday, April 25, 2007

Yeltsin firsts

1. First Democratically elected ruler in the history of Russia
2. First head of state in the history of Russia to peacefully hand off power on his own accord
3. First Russian head of state to publicly seek forgiveness of the people
4. First Russian head of state to allow complete freedom of speech

Monday, April 23, 2007

Yeltsin is dead.

Yeltsin is dead.

Boris Nikolayevich Yeltsin ( (February 1, 1931April 23, 2007) was the first President of the Russian Federation from 1991 to 1999.


In the context of Russian History, Yeltsin is both an anomaly and atypical ruler. He signified all the contradictions of Russia yet was strong enough to support what seemed to be the 'right' thing. The fact that he even tried to do what he did is nothing short of incredible. Yeltsin gave the Russian people freedom's they have never know. Yet he also doomed the state to autocracy.

In the company of Russia's 1000 year old history, let us remember Boris Nikolayevich as a flawed, naive, dove among a colony of murderous hawks. Who had the love of his people, however short lived it was.

Saturday, April 21, 2007

Well, I see that Russian President Joseph Putin ... er ... I mean, Vladimir Stalin ... er ... well, you know who I mean, has decided that Russian winters will now be summers, anti-Kremlin demonstrations will not exist, opposition politicians and political parties will no longer exist, global warming is a positive thing, and the next time there's a natural or man-made disaster in Russia - say an earthquake or another Chernobyl-like nuclear disaster - Russia will refuse U.S. aid for the victims because A) there was no disaster, and B) it refuses to take aid from the enemy. Tomorrow's non-headline in Russia will be that Free Internet Press is banned from the Russian Internet ... sorry, that should have been "Internyet".

You can read this article by New York Times correspondent Andrew E. Kramer, reporting from Moscow, Russia, in context here:

Russia Tells Radio Network It Must Broadcast 50 Percent 'Positive' News

At their first meeting with journalists since taking over Russia's largest independent radio news network, the managers had startling news of their own: from now on, they said, at least 50 percent of the reports about Russia must be “positive.”

In addition, opposition leaders could not be mentioned on the air and the United States was to be portrayed as an enemy, journalists employed by the network, Russian News Service, say they were told by the new managers, who are allies of the Kremlin.

How would they know what constituted positive news?

“When we talk of death, violence or poverty, for example, this is not positive,” said one editor at the station who did not want to be identified for fear of retribution. “If the stock market is up, that is positive. The weather can also be positive.”

In a darkening media landscape, raio news had been a rare bright spot. Now, the implementation of the “50 percent positive” rule at the Russian News Service leaves an increasingly small number of news outlets that are not managed by the Kremlin, directly or through the state national gas company, Gazprom, a major owner of media assets.

The three national television networks are already state controlled, though small-circulation newspapers generally remain independent.

This month alone, a bank loyal to President Vladimir V. Putin tightened its control of an independent television station, Parliament passed a measure banning “extremism” in politics and prosecutors have gone after individuals who post critical comments on Web chat rooms.

Parliament is also considering extending state control to Internet sites that report news, reflecting the growing importance of Web news as the country becomes more affluent and growing numbers of middle-class Russians acquire computers.

On Tuesday, the police raided the Educated Media Foundation, a nongovernmental group sponsored by United States and European donors that helps foster an independent news media. The police carried away documents and computers that were used as servers for the Web sites of similar groups. That brought down a Web site run by the Glasnost Defense Foundation, a media rights group, which published bulletins on violations of press freedoms.

Russia is dropping off the list of countries that respect press freedoms,” said Boris Timoshenko, a spokesman for the foundation. “We have propaganda, not information.”

With this new campaign, seemingly aimed at tying up the loose ends before a parliamentary election in the fall that is being carefully stage-managed by the Kremlin, censorship rules in Russia have reached their most restrictive since the breakup of the Soviet Union, say media watchdog groups.

“This is not the U.S.S.R., when every print or broadcasting outlet was preliminarily censored,” Masha Lipman, a researcher at the Carnegie Moscow Center, said in a telephone interview.

Instead, the tactic has been to impose state ownership on media companies and replace editors with those who are supporters of Putin - or offer a generally more upbeat report on developments in Russia these days.

The new censorship rules are often passed in vaguely worded measures and decrees that are ostensibly intended to protect the public.

Late last year, for example, the prosecutor general and the interior minister appeared before Parliament to ask deputies to draft legislation banning the distribution on the Web of “extremist” content - a catch phrase, critics say, for information about opponents of Putin.

On Friday, the Federal Security Service, a successor agency to the K.G.B., questioned Garry Kasparov, the former chess champion and opposition politician, for four hours regarding an interview he had given on the Echo of Moscow radio station. Prosecutors have accused Kasparov of expressing extremist views.

Parliament on Wednesday passed a law allowing for prison sentences of as long as three years for “vandalism” motivated by politics or ideology. Once again, vandalism is interpreted broadly, human rights groups say, including acts of civil disobedience. In a test case, Moscow prosecutors are pursuing a criminal case against a political advocate accused of posting critical remarks about a member of Parliament on a Web site, the newspaper Kommersant reported Friday.

State television news, meanwhile, typically offers only bland fare of official meetings. Last weekend, the state channels mostly ignored the violent dispersal of opposition protests in Moscow and St. Petersburg.

Rossiya TV, for example, led its newscast last Saturday with Putin attending a martial arts competition, with the Belgian actor Jean-Claude Van Damme as his guest. On the streets of the capital that day, 54 people were beaten badly enough by the police that they sought medical care, said Human Rights Watch.

Rossiya and Channel One are owned by the state, while NTV was taken from a Kremlin critic in 2001 and now belongs to Gazprom. Last week, a St. Petersburg bank with ties to Putin increased its ownership stake in REN-TV, a channel that sometimes broadcasts critical reports, raising questions about that outlet’s continued independence.

The Russian News Service is owned by businesses loyal to the Kremlin, including Lukoil, though its exact ownership structure is not public. The owners had not meddled in editorial matters before, said Mikhail G. Baklanov, the former news editor, in a telephone interview.

The service provides news updates for a network of music-formatted radio stations, called Russian Radio, with seven million listeners, according to TNS Gallup, a ratings company.

Two weeks ago, the shareholders asked for the resignation of Baklanov. They appointed two new managers, Aleksandr Y. Shkolnik, director of children’s programming on state-owned Channel One, and Svevolod V. Neroznak, an announcer on Channel One. Both retained their positions at state television.

Shkolnik articulated the rule that 50 percent of the news must be positive, regardless of what cataclysm might befall Russia on any given day, according to the editor who was present at the April 10 meeting.

When in doubt about the positive or negative quality of a development, the editor said, “we should ask the new leadership.”

“We are having trouble with the positive part, believe me,” said the editor.

Shkolnik did not respond to a request for an interview. In an interview with Kommersant, he denied an on-air ban of opposition figures. He said Kasparov might be interviewed, but only if he agreed to refrain from extremist statements.

The editor at the news service said that the change had been explained as an effort to attract a larger, younger audience, but that many editorial employees had interpreted it as a tightening of political control ahead of the elections.

The station’s news report on Thursday noted the 75th anniversary of the opening of the Moscow metro. It closed with an upbeat item on how Russian trains are introducing a six-person sleeping compartment, instead of the usual four.

Already, listeners are grumbling about the “positive news” policy.

“I want fresh morning broadcasts and not to fall asleep,” one listener, who signed a posting on the station’s Web site as Sergei from Vladivostok, complained. “Maybe you’ve tortured RNS’s audience enough? There are just a few of us left. Down with the boring nonintellectual broadcasts!”

The change leaves Echo of Moscow, an irreverent and edgy news station that often provides a forum for opposition voices, as the only independent radio news outlet in Russia with a national reach.

And what does Aleksei Venediktov, the editor in chief of Echo of Moscow, think of the latest news from Russia?

“For Echo of Moscow, this is positive news,” said Venediktov. “We are a monopoly now. From the point of view of the country, it is negative news.”

Friday, April 20, 2007

Russian Parties Reveal Sources of Financing

Revenues and expenditures of major parties in 2006 (mln rubles)

PartyFunds available as of the start of the yearIncoming fundsExpensesFunds available at the end of the year
United Russia393,31382,61344,8431
The Communist Party of Russia19,8140,2116,843,1
The Fair Russia17,5152,4160,79,3
The Liberal Democratic Party0,9140,399,541,8
The Union of Right Forces15,129,134,110,1
The Yabloko2640,350,216,1
Patriots of Russia0,1144,2138,85,6
The Agrarian Party of Russia2,346471,3

Monday, April 16, 2007

Putin's Weekend (Just like Ceasar!)

Not to be bothered by the OMON beating down crowds of old ladies and reporters, Putin went to the mixed fighting championship held in St.Petersburg during the weekend. There he was joined by the "Muscles from Brussels" Mr.Bi-polar Jean Claude Van Damme and ex-prime minister of Italy Berlusconi! What a night!

Who cares about your citizens when there's a good fight in your home town!

- " It's so delightful that you guys don't take all this fighting too seriously! I could never lose like this and live with myself..... If only my citizens were as forgiving..."

It would be a mistake to expect a repetition of Ukraine's Orange Revolution on the streets of Moscow quite yet. But as the Putin presidency becomes ever more aggressive abroad, however, at home it seems increasingly paranoid. And the more paranoid a dictator becomes, the bigger the mistakes he tends to make. Those who lose their grip on reality soon lose their hold on power. For the first time since he came to office, Mr. Putin looks as if he too could be losing his grip.

Sunday, April 15, 2007

In Petersburg we shall converge again

Putin's double?

This is uncanny, according to the photographer this is NOT a photoshop! This picture was taken at the March in Moscow on April 14th, 2007.

More pictures from the author here, Live Journal is the most amazing thing!

But here's the first reports from Saint Petersburg where it is reported that the OMON (special units of militsiya ) from Archangel was let loose on innocent citizens like hungry dogs. Here's some pictures from the WAR in Saint Petersburg, the War on RUSSIAN PEOPLE.

Saturday, April 14, 2007

Anti-Putin march photo reports on Live Journal; here , here and here.
Latest pictures from March of the Dissenters in Moscow

Police detain Kasparov at Moscow march

"March of the Dissenters"

Interior Troops at McDonalds

Latest pictures from March of the Dissenters in Moscow.